Skip to content

Voor professionals

Almeerders nemen soms een OCO mee naar gesprekken met instanties (gemeente, wijkteam, etc.). We vertellen wat dit betekent voor u als professional.

Heeft u een vraag?

Bel OCO Almere op

Stuur een mail naar

Samenwerking in het contact met Almeerders

Mogelijk heeft u in de praktijk al eens kennisgemaakt met de ervaringsdeskundige onafhankelijke cliëntondersteuners (OCO’s) van OCO Almere. Het aanbieden van onafhankelijke cliëntondersteuning is een wettelijke plicht die is vastgelegd in de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). De plicht geldt voor de domeinen maatschappelijke ondersteuning, (preventieve) zorg, jeugdhulp, onderwijs, welzijn, wonen, werk en inkomen. De landelijke politiek hecht veel belang aan de inzet van onafhankelijke cliëntondersteuning. Daarom loopt er sinds 2017 een landelijk programma om dit extra te stimuleren.

Regelmatig vragen inwoners een OCO om aan te schuiven bij (de voorbereidingen op) gesprekken met instanties (bekijk ook onderstaande animatie hierover). Het invullen van de onafhankelijke cliëntondersteuning met ervaringsdeskundigen is nog relatief nieuw. De samenwerking tussen Almeerders, OCO’s en professionals staat nog in de kinderschoenen. Hopelijk kunnen we die samenwerking de komende tijd verder uitbouwen. In alle gevallen is het een proces van constant leren en verbeteren. Het gezamenlijke doel is om te komen tot passende oplossingen voor inwoners.

Wat kunt u verwachten?

In onderstaande factsheet vertellen we in algemene zin welke rol een OCO vervult en hoe dat u kan helpen in uw rol. Daarna leest u over de specifieke rol van de ervaringsdeskundigen van OCO Almere. Tot slot leest u hoe u kunt helpen om Almeerders te wijzen op hun recht om een OCO in te schakelen.

Wat is de rol van ervaringsdeskundigen?

De ervaringsdeskundigen van OCO Almere zijn altijd aanspreekbaar op hun rol. In onderstaande gesprekskaartje staat die rol uitgelegd in tien uitgangspunten. Met deze informatie op zak kunt u de manier van werken van de ervaringsdeskundigen beter plaatsen. Ook helpt het om onafhankelijke cliëntondersteuning beter te benutten binnen uw werkveld of het gesprek hierover aan te gaan.

Waarom OCO met ervaringsdeskundigen?

Almere heeft er bewust voor gekozen om de onafhankelijke cliëntondersteuning vooral uit te voeren met ervaringsdeskundigen. Waarom dit zo is, leest u in onderstaande brochure over de Almeerse aanpak van de onafhankelijke cliëntondersteuning.

Sparren met ervaringsdeskundigen

Als professional is het belangrijk om te blijven leren en ontwikkelen. Door u vakmanschap te blijven verstevigen, kunt u er optimaal zijn voor de inwoners die u helpt. Leren doet u in de praktijk en door bijvoorbeeld trainingen te volgen of aan intervisie te doen met uw collega’s. Wat u ook kan helpen, is sparren met een ervaringsdeskundige. Ze kunnen u meenemen in de belevingswereld van Almeerders met bepaalde aandoeningen of problemen. En ze kunnen hun kennis delen over specifieke activiteiten en organisaties in de stad. Op uw beurt kunt u de ervaringsdeskundigen ook nieuwe dingen leren. Bijvoorbeeld door een kijkje achter de schermen te geven binnen uw werkveld. Benieuwd wat dit u kan brengen? Lees er meer over in de brochure hieronder.

De TRALANS

Een Almeerse ervaringsdeskundige heeft een model ontwikkeld om te kijken naar de dynamische zelfredzaamheid van inwoners. Het gaat om het steeds weer vinden van de juiste balans tussen iemands zelfredzaamheid, beperking(en) en benodigde ondersteuning waar hij of zij aan toe is. Onderstaande brochure bevat een uitleg van het model en tips voor u als professional.

Downloads

275.7 KB

Contact met OCO Almere

Heeft u vragen, opmerkingen of andere signalen over de samenwerking met OCO Almere? Neem dan vooral contact met ons op. We zorgen dan voor een nadere toelichting of gaan graag met u in gesprek.

Het coordinatieteam van OCO Almere

Van links naar rechts: Marion, Suzanne, Alie en Erika