Voor inwoners
Heeft u contact met een instantie over hulp of ondersteuning? Een ervaringsdeskundige van OCO Almere denkt graag met u mee.
Vraag iemand om met u mee te denken
Heeft u hulp of ondersteuning nodig in het dagelijks leven? En praat u hierover met het wijkteam, de gemeente of een andere instantie? Het helpt als er iemand met u meedenkt. Bijvoorbeeld uw partner of een vriend, familielid of buurtgenoot. U kunt ook een onafhankelijke cliëntondersteuner (OCO) inschakelen. Twee mensen weten meer dan een. En zo’n OCO kan helpen duidelijk maken wat belangrijk is voor u.
Wat doet een OCO?
Een OCO is een vrijwilliger die u goed begrijpt door eigen ervaring. Bij OCO Almere zijn tientallen ervaringsdeskundige OCO’s actief. Zij zijn aangesloten bij (vrijwilligers)organisaties in de stad.
De ervaringsdeskundige OCO’s weten zelf hoe het voelt om bepaalde beperkingen of problemen te hebben. Bijvoorbeeld een lichamelijke beperking, autisme, geldproblemen, een verslaving of moeilijkheden thuis. Hierdoor snappen ze uw situatie en kunnen ze u extra goed ondersteunen.
Hulp van een onafhankelijke cliëntondersteuner is altijd gratis. Bij het regelen van hulp of ondersteuning kan hij of zij:
- helpen om uw vragen en wensen op een rijtje te zetten
- gesprekken helpen voorbereiden
- meegaan naar gesprekken
- meedenken over afspraken over de hulp die u krijgt
- meedenken als u er niet uit komt met een organisatie
U kunt ook én iemand uit uw eigen omgeving én een onafhankelijke cliëntondersteuner vragen om mee te denken. Bekijk onderstaande filmpje om nog meer te weten te komen.
Hoe schakel ik een OCO in?
Wil u een ervaringsdeskundige OCO inschakelen? Dit werkt als volgt:
- Stuur een e-mail naar info@ocoalmere.nl of bel naar 036 200 21 58.
- Vertel kort voor welk probleem u hulp of ondersteuning nodig heeft.
- Vertel welke stappen u hierin al heeft gezet (bijvoorbeeld contact met een instantie).
- Vertel waar u ondersteuning van OCO Almere bij wilt hebben.
- Een van de coördinatoren van OCO Almere beoordeelt of wij u inderdaad kunnen ondersteunen. Zo ja, dan koppelt zij u aan een OCO met de juiste kennis en ervaring. Vaak gebeurt dit binnen een paar dagen en soms nog sneller.
- De OCO neemt contact met u op voor een kennismaking. Is er een klik, dan kan de ondersteuning beginnen. Is er geen klik, dan kan de coördinator u koppelen aan een andere OCO.
- U geeft via een formulier toestemming aan de OCO om uw gegevens te verwerken. U kunt deze toestemming op elk moment weer intrekken.
- Na afloop van de ondersteuning vraagt de OCO u hoe u de ondersteuning hebt ervaren. Wij leren graag van uw feedback om onze dienstverlening steeds beter te maken.
OCO via andere organisaties
Naast OCO Almere bieden ook andere organisaties onafhankelijke cliëntondersteuning aan. Bijvoorbeeld MEE Samen en Flever. Het grootste verschil met OCO Almere is dat deze organisaties werken met beroepskrachten. OCO Almere werkt met ervaringsdeskundige vrijwilligers.
U heeft zelf de keuze van wie u het liefst ondersteuning krijgt. OCO Almere heeft contact met de andere organisaties die onafhankelijke cliëntondersteuning aanbieden. Wilt u een vrijwilliger van OCO Almere inschakelen, maar past uw vraag beter bij een beroepskracht? Dan vragen wij een van de andere organisaties om mee te denken. En kiest u voor een beroepskracht, maar past uw vraag beter bij een ervaringsdeskundige? Dan vraagt de andere organisatie aan OCO Almere om u te ondersteunen. Het belangrijkste is dat u de ondersteuning krijgt die past bij uw situatie.